Обзор чип-тюнинга DIESELOK от Geo Lupascu

Chip tuning — Ford Fusion 1.4 Tdci la Dieselok

Acest review a început cu rezultatul serviciului care l-am primit, mai departe am să vă descriu procesul de "chip tuning" sau mai desfășurat procesul de modificare a parametrilor echipamentului electronic ai mașinii care gestionează funcționarea motorului astfel ca să fie obținute rezultate mai bune la diferiți parametri — putere mai mare, viteză mai mare, economie.

Ne-am înțeles cu Vitalie de la Dieselok să facem procedura sîmbătă că de obicei am mai mult timp la dispoziție, și mă mai gîndeam dacă stricăm mașina cumva — nu voi întârzia la întâlniri ca să merg cu transportul public.

 

Atelierul este amplasat la ieșirea din oraș spre Bubuieci, un pic mai departe de ieșirea intersecția străziulor Uzinilor și Lunca Bîcului, într-un sector de cooperative de garaje, în realitate m-am închipuim că merg la un centru de deservire auto ceva mai modern, și m-am îngrijorat cînd cotisem de la drumul principal și am dat de zona privată de adăpostire a mașinilor, însă indicatoarele cu inscripția "Dieselok" la principalele cotituri au adus un pic confidența. Eu m-am deprins să văd pe la service-uri "mujîcioshi" mai la 45–50 de ani, adesea murdari din cap pînă în picioare de unsoare, uneori fără dinți și care fumează țigări ieftine, care evident vorbesc în special limba rusă (e drept că am fost și centre de deservire unde managerii erau la cravată, dar tot erau bărbați înstăriți).

 

Primul lucru care l-a făcut a îmbrăcat scaunul și volanul în material de protecție, o fi asta procedura standard prin care se demononstrează acuratețe mai înaltă față de lucru, mai rar așa atenție față de mașina mea de 13 ani vechime din partea angajaților de la service-uri.

 

Prima etapă importantă este verificarea parametrilor mașinii pentru a vedea dacă senzorii acesteia sau alte echipamente nu au înregistrate careva defecte ce pot îngreuna/face imposibilă schimbarea parametrilor sau chiar duce la defecte de funcționare după modificarea softului. A fost folosit cititorul Launch, este universal pentru mai multe mărci de mașini, la BMW se face cu Rheingold, pentru Mercedes e utilizat Star Diagnosis care e conectat la computer.

 

A urmat a doua etapă de conectarea programator-ului specializat la mufa OBD (On board diagnostics) a mașinii și conectarea acestuia la computer, acum sunt la modă pe tot felul de site-uri cititoare de setări ce se conectează la computer prin bluetooth/wifi, dar cînd e vorba de echipament profesionist firele sunt mai de nădejde, și în procesul de programare a softului nou este cu mult mai important fiindcă pierderea de conexiune wireless în procesul de programare a setărilor noi ar putea să facă din mașină un zombie fără creier, adică echipmanet fără software care poate să dirijeze funcționarea lui.

În programul "CMD Flashtec" am văzut că profilul mașinii mele — Ford Fusion 1.4 Tdci din 2004 era înregistrat, Vitalie a trebuit să aibă grijă ca parametrii aleși să corespundă mașinii, aceștea fiind preluați din pașaportul tehnic a acesteia.

 
 
 
 

După setarea tuturor parametrilor este efectuată citirea programului existent al mașinii. La mașina mea asta a durat cam 2–3 minute, la alte mașini poate fi pînă la 30 minute, sau chiar ajunge la 90 de minute în cazul la BMW M5. În rezultat pe computer este salvat un fișier cu extensia .dat care conține setrările mașinii, la mine el ocupă 27 kb, dacă îl deschid cu un editor de text el este codificat, eu așa și îmi închipuiam că am să deschid acest fișier și am să pot edita parametri ca pe vremea cînd eram la școală și cu Livicu hăck-uiam mașinile în revolt să zboare ca vîntul (drept că el și acum hăck-uiește, dar în sens bun, este reprezentantul principal al aplicației Waze în Moldova, a contribuit mult la apariția traseurilor corecte pe harta aplicației) așa ca noi să putem conduce mai eficient în trafic:

 
 
 

După finisarea procedurii de citire a parametrilo standard și de salvare a acestora, fișierul este expediat de Dieselok la partertenerii acestora din Germania, de obicei ei sîmbătă nu lucrează, dar au agreat că vor face o excepție pentru mine, altfel aș fi trebuit să vin în zi de lucru, un alt plus a mai fost că ei au fost foarte puțin încărcați în acea zi.

Unul din cei 25 de ingineri specializați în producerea personalizată a softurilor și a setărilor pentru fiecare mașină cu care se lucrează a recepționat fișierul și a aplicat modificările valabile exact pentru mașina mea, astfel că nu sunt folosite fișiere universale sau template-uri care adesea sunt folosite de băiețașii șmecheri cu programatoare chineze și softuri crack-uite de pe trackere și forumuri rusești. Din cele relatate de Vitalie tehnicienii cu care colaborează Dieselok sunt ingineri specializați doar în lucru cu software oficial și mai au relații bune cu ateliere precum ZIP Tuning, MTB, ABT, Viezu — de asta asigură doar soluții verificate. Am auzit cazuri diferite despre chip tuning necalitativ, dar cel mai simplu exemplu este a al fratelui meu care a făcut chip tuning la Kia Ceed mai mult de un an în urmă, apoi a dorit să revină la setările inițiale dar atelierul la care a făcut procedura s-a închis, și ei nu ia-u oferit setările originale ale mașinii, astfel el nu mai poate reveni la configurările originale, sau dacă o va face se va întâmpla la service-ul oficial unde va fi costuri probabil usturătoare.

Inițial am crezut că recepționarea fișierului modificat va dura cîteva ore, cel puțin așa am agreat cu Vitalie — vin dimineața facem verificările și preluăm setările inițiale, apoi după masă setăm parametrii noi. Nu a fost adevărat, după ce a preluat setările el îmi spunea diferite cazuri din practica lui chatuind pe telefon, și peste vreo 10 minute îmi zice "gata am primit setările tale, hai că reușești la aeroport și încă mai bei o cafea fierbinte pe drum", în mod obișnuit această procedură durează cîteva ore, dar faptul că era zi libera și inginerii din străinătate nu aveau alte sarcini, plus la Dieselok nu erau alți clienți a făcut ca eu să beneficiez de o deservire mai rapidă.

 

În procesul de înscriere a parametrilor noi de funcționare a echipamentului este important să nu se deconecteze electricitatea, o știu asta din procesul de programarea a BIOS-ului la computer sau de re-programare a telefoanelor cu firmare-uri alternative, deși acumulatorul la mine este de vreo jumate de an, totuși a fost conectată sursa externă de elictricitate la acesta.

Procesul de programare chiar a durat destul de puțin, abia că am reușit să filmez secvențele de mai sus pentru acest pentru acest material.

 

Vitalie a terminat treaba cu software-ul, și m-a chemat să facem testarea, l-am întrebat în ce constă aceasta, el a zis că trebuie să te așezi la volan, să găsești o bucată de drum mai drept și bunișor și să accelerezi din răsputeri ridicînd turațiile la maxim și schimbând vitezele.

Zis și făcut, m-am așezat la volan, am iești la drumul principal și hai să accelerăm, l-am rugat să meargă cu mine ca să fotografieze sau să filmeze procesul, însă cum a ieșit pe drumul principal și am încercat să accelerez mașina a început să se zguduie foarte evident, nici nu am reușit să cuplez a treia treaptă. Vitalie a spus că nu e nimic strașnic e necesar să ne întoarcem la atelier, și a început activ să butoneze în telefon.

Cînd am ajuns la atelier eu am înțeles că tot timpul cît el butona rapid în telefon discuta cu suportul din Germania căruia îi ofera fie informații fie de la care recepționa detalii sau instrucționi, cum am ajuns, nu am reușit să parchez bine că m-am trezit cu computerul conectat la mașină:

 
 
 

Iarăși, nu a durat mai mult de 7–10 minute și procesul de programare a fost efectuat cu setările modificate, specifice mașinii mele și specifice comportamentului atipic care l-a avut după prima testare. În fața și pe mașina mea a fost demonstrat plusul folosirii unui programator de la producător elvețian de soft și hardware specializat doar pe reprogramarea unităților de control a mașinilor.

 
 

După asta fiind un pic îngrijorat am aflat că printre avantajele acestora față de alte utilaje existente pe piață sunt cîteva lucruri importante:

  1. Rata maxima de succes: 99,2% din procesele de download/upload finisează cu succes. În cazul cînd e fail — nu e nici un stres, programatorul poate “lecui” blocurile.
  2. Un număr mare de automobile acoperite. Adică acest programator poate lucra cu numeroase modele de mașini produse între anii 2003–2016.
  3. În fiecare lună (sau chiar mai des) dezvoltatorii CMD Flashtec lansează cîte un upgrade/update pentru programator, ce actualizeaza gama de modele și motoare. Și acces la aceste update-uri o au doar companiile ce cumpără hardware-ul (programatorul costă cîteva mii de euro) de la producător și plătesc abonamente lunare.
  4. Suport tehnic 24/24.

Am făcut testarea după aplicarea setărilor noi, am și filmat asta cu aparatul foto, dar el fiind greu și accelerația fiind mare cam tremurau mîinile, de asta nu vreau să vă amețesc, mai ales că la începutul articolului avem materialul video cu filmări din numeroase unghiuri.

În calitate de concluzie:

La Dieselok de mai multe ori mi s-a accentuat că pot reveni în orice moment la setările inițiale din fabrică, după cîteva săptămâni de condus mașina eu la sigur nu vreau să revin la ele, și am simțit așa beneficii care nu țin de argumentele lui Vitalie, de ce au zis prietenii mei despre chip tuning sau despre ce am citit pe net:

  • Eu pot conduce Ford Fusion 1.4 Tdci cu condiționerul pornit și el nu pierde din putere, să mă credeți că adesea am fost frustrat cînd vroiam să depășesc la dealul de la Catalan alte mașini și trebuiam pe 1–2 minute să deconectez condiționerul pîn ajugeam pe drum drept lîngă centru Porsche.
  • În pantă, adică la deal acum merg cu treapta 4, uneori și cu treapta a 5-a.
  • Acum ajung la limita admisibilă de viteză de 90 km/h mai repede, iar cînd am mers pe drum bine asfaltat, "adică pe autobam-ul din Germania" (voi doar vă dați seama că nu pot scrie că merg cu viteză peste limita permisă pe traseurile din Moldova), aveam o viteză confortabilă de 140 km/h fără ca din motor să iasă fum, mai demult asta era vreo cu vreo 15 kilometri la oră mai puțin.
  • La mașina mea nu este contor de consum curent, dar după senzații mașina nu consumă mai mult, chiar invers, parcă parcurc aceeași distanță de la o alimentare, deși eu conduc mai dinamic, voi face un test cu rezervorul plin să văd totuși care este distanța parcursă.
  • În trafic mașina este semnificativ mai dinamică, la ai ei 68 cai putere după ce au mai fost adăugați cam 30, ea merge mai zvelt, accelerează rapid, are putere mai multă.
  • Acest upgrade a contribuit la viteza de livrare a Pomușoarei Dulcișoare a clienților din ultima săptămână a livrărilor din 2016, cu salonul și portbagajul plin de pungi cu struguri simțeam greutatea în mașină cînd făceam livrările, după upgrade puteam să mă deplasez mai repede și sigur, atunci cînd faci livrări, și e important să reușeșt la fiecare client atunci cînd ai promis, are importanță cum conduci, pe unde conduci, dar și cît de bine merge mașina.
  • Recent am fost la Hîncești, mașina era cu toate locurile ocupate — 5 persoane, iar portbagajul era plin de echipament, anterior doar la 4 persoane simțea că merge mai greu, acum am ținut viteza și de fapt m-am abținut să nu depășesc limitele, mai ales că spre Hîncești drumul este bun, însă dealurile și curba de la “Восьмерка” au fost recute tare repejor.
  • Este un minus, deja tre să schimb plăcuțele la frânele din față 🙂 am cam forțat mașina după upgrade, dar ce să-i faci asta era de așteptat mai ales că ele erau pe ducă.

La final pot să vă recomand cert, dacă doriți să faceți chip tuning e cazul să vă adresați la Dieselok, își știu meseria, au echipament original, garantează că dacă survin erori sau defecte ele vor fi remediate.

 

Suplimentar: am agreat cuVitalie Tkach că Dieselok va asigura o reducere de 10% la toate serviciile (ei mai fac și altele pe lîngă tuning) pentru cititorii blogului meu atunci cînd aceștia vor specifica parola "Geo"

Notă:

Acest material a fost creat în baza oferirii serviciilor pentru apreciere, fără agremente de publicitate și fără de achitare pentru acestea, în calitate de autor nu am obligativitate de a lăuda serviciile.

SURSA: https://geos.reviews/chip-tuning-ford-fusion-1-4-tdci-la-dieselok-ae6be6ea8cc#.mp8f0k6tg